جلال خوشچهره روش قدیمی پاک کردن صورت مساله

سال‌ نو با انبوهی از مسائل ریز و درشت ادامه‌دار از گذشته و با چشم‌اندازی هشدار دهنده آغاز شده است. انتظار این بود برای مشکلات چاره‌ها اعلام شود بلکه در برون رفت از این وضع برنامه‌های عملی و علمی در دستور کار قرار گیرد. اما به نظر می‌رسد برای برخی پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن، همچنان ترجیح دارد.
طرفه آنکه این روش با محدود کردن فضای اطلاع رسانی همراه است بنابراین احتمال فیلتر شدن تلگرام اکنون در صدراخبار قرار دارد.
فیلتر شدن تلگرام آیا می‌تواند به حل مشکلات معیشتی، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، افزایش سن ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق، اعتیاد، خشکسالی، کاهش منابع آبی، مهاجرت‌ها، شمار تصادفات جاده‌ای، تهدیدات بیرونی و... بینجامد؟ مهمتر اینکه ایجاد مانع در دسترسی آسان به تلگرام آیا به تغییر نگرش‌های عمومی می‌انجامد؟ آنهم در زمانه‌ای که بیش از همیشه مفهوم عصر ارتباطات ملموس و واقعیتی انکار ناپذیر است.
ساده کردن صورت مسائل هنر نیست. هنر، یافتن راه حل برای آنهاست. امروزه تلگرام یکی از ابزار دسترسی آزاد عموم به اطلاعات است. ایجاد مانع در اینکار نه به کاهش مشکلات می‌انجامد و نه سبب بی‌اطلاعی از مشکلات خواهد شد. ابزار ارتباطات چنان گسترده و متنوع است که هیچ لایه‌ای از مسائل را در سایه نگه نمی‌دارد. مهمتر اینکه هرچه بیشتر از قدرت نرم نظام سیاسی در مدیریت افکار عمومی می‌کاهد. دلیل این امر نیز روشن است؛ داوری اخلاقی درباره اقدامی که به طور مستقیم نیات، وسایل و نتایج حاصل از فیلتر شدن یک ابزار ارتباطی را از سوی افکار عمومی مورد پرسش قرار می‌دهد.
مخالفان ابزار ارتباطی براین نظرند که برای مثال تلگرام توانسته برخی بنیان‌های نظری را دچار آسیب کند. به فرض که چنین باشد اما آیا این وسیله تنها در اختیار عده‌ای معدود با اهداف معلوم است؟ یا به شکل همگانی و در شرایط برابر می‌توان از این وسیله در توزیع و تبیین دیدگاه‌های مخالف و متعارض نیز بهره گرفت. در واقع مشکل مخالفان دسترسی آسان به ابزارارتباطی همین است؛ آنان کم‌کاری و سستی خود را در آمادگی برای حضور در وضع مدرن به پای تکنولوژی ارتباطات می‌اندازند. به‌عبارت دیگر، ناتوانی در برگردان منابع قدرت به نفوذ موثر را با حذف و یا همان مورد همیشگی پاک کردن صورت مساله برابر می‌دانند. فیلتر شدن تلگرام نه تنها به حذف این وسیله ارتباطی نمی‌انجامد بلکه بر دامنه دسترسی‌ها به اطلاعات با شیوه‌های غیر رسمی خواهد انجامید. آنگاه نه مدیریت، بلکه کنترل انبوه اطلاعات ریز و درشت با تفاسیر و تحلیل‌های سیاه و خاکستری، سخت‌تر از پیش خواهد شد چرا که افکار عمومی از پیش درباره این اقدام احتمالی، داوری اخلاقی خود را دارد. ایجاد مانع در دسترسی آسان به تلگرام، همان روش قدیمی پاک کردن صورت مساله به جای تدبیر در کارآمد کردن قدرت نرم است. فراموش نکنیم حفظ افکار عمومی از قدرت نظامی و اقتصادی ارجح‌تر است.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش روحانی به خبر فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه برداشت‌های دو گانه‌ای را رقم زد «ابتکار» دیدارهای نوروزی سیاستمداران را بررسی می‌کند عید دیدنی در هوای سیاست شورای شهر پایتخت 19 فروردین تکلیف استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران را مشخص می کند جلال خوشچهره روش قدیمی پاک کردن صورت مساله «ابتکار» وضعیت مالیات بر ارزش افزوده در سطح واحدهای تولیدی و بازنویسی قانون آن در مجلس را بررسی کرد نشست روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا برگزار می‌شود مثلث آستانه زیر سایه عفرین تعطیلات نوروزی رسانه‌ها چه تاثیری بر جامعه دارد؟ خواب بهاره مطبوعات در عصر بی خوابی های مجازی «ابتکار» از تلاش فراکسیون امید برای خروج از کم تحرکی گزارش می دهد دو راهی امید «ابتکار» از حاشیه‌های عجیب «پایتخت 5» گزارش می‌دهد داستان‌های دنباله‌دار یک سریال نوروزی لوور یا منشور کوروش؛ کدام ایرانیان را بیشتر به خود جذب کردند؟ روزهای شلوغ موزه ملی ایران وزیر دفاع در دیدار با همتای روس: برعهدی که با شرکای خود بسته ایم، وفاداریم رئیس‌جمهوری پیش از عزیمت به ترکیه: راه‌حل مشکل سوریه، نظامی نیست فیلترینگ تلگرام، صد گام منفی برای دموکراسی